Przedszkole Montessori w Warszawie. Jak działa taka placówka i czy warto zapisać tam swoje dziecko?

Przedszkole Montessori w Warszawie. Jak działa taka placówka i czy warto zapisać tam swoje dziecko?

Pewnie każdy rodzic słyszał hasło Montessori, ale jednocześnie nie za bardzo potrafi określić czym jest ta metoda. Narosło też wokół niej sporo mitów. Można usłyszeć, że dzieci mają zupełny zakaz korzystania z jakichkolwiek zabawek. Kolejny często powtarzany głos mający podważyć taki sposób nauki i wychowania głosi, że w placówkach nie obowiązują żadne zasady, a dzieci robią co chcą. Jednak z jakiegoś powodu metoda opracowaną przez Włoszkę, Marię Montessori jest od ponad 100 lat niezmiennie popularna, a przedszkola sięgające do jej osiągnięć powstają na całym świecie. Dlaczego tak się dzieje?

Założenia metody Marii Montessori

Doktor Maria Montessori była jedną z pierwszych kobiet lekarzy działających we Włoszech. Skupiała się szczególnie mocno na potrzebach dzieci. Jej działania wykraczały poza leczenie standardowych chorób najmłodszych pacjentów. Dbała nie tylko o ich dobre samopoczucie fizyczne, ale też o psychikę i harmonijny rozwój. Zgodnie z głoszonym przez siebie poglądami założyła w najbiedniejszej dzielnicy Rzymu szkołę publiczną. Mogły do niej uczęszczać wszystkie dzieci, bez względu na majątek i pochodzenie. Tak demokratyczne podejście wolne od podziałów nie było wtedy zbyt popularne.

Swoje badania Maria Montessori koncentrowała na potrzebach dzieci z niepełnosprawnością. Obserwowała, w jaki sposób osoby z różnymi deficytami poznają świat, a później funkcjonują w środowisku. Doszła do wniosku, że najważniejsze jest dla nich poczucie bezpieczeństwa i wolność podejmowania decyzji. Do tego szybciej zdobywają oni umiejętności, gdy mają szansę eksplorować świat wszystkimi pięcioma zmysłami. Taka wiedza jest dla nich dużo bardziej przydatna, niż ta wyniesiona ze szkolnych ławek. Z czasem te obserwacje przeniosła też na sposób nauczania i wychowania dzieci zdrowych. Zasady te są do dziś podwalinami systemu i według nich organizowane są zajęcia edukacyjne w przedszkolach i szkołach.

Zasady obowiązujące w przedszkolu Montessori

Przedszkole Montessori kładzie duży nacisk na indywidualne podejście do każdego dziecka. Nauczyciel obserwuje rozwój danego malucha i dostosowuje aktywności do jego możliwości. Nie ma więc nacisku na osiągnięcie norm rozwojowych uzależnionych od wieku biologicznego. Ważniejsze jest to, co potrafi młody człowiek, a z czym jeszcze nie do końca sobie radzi. Istotna jest też przyjazna atmosfera. Nie ma systemu kar i nagród, a ważniejsza jest akceptacja zarówno pozytywnych, jak i trudnych zachowań. Takie zasady stosuje przedszkole Montessori w Warszawie oraz wszystkie placówki odwołujące się do metody włoskiej lekarki.

Nauczyciel pracujący z dzieckiem jest nie tyle autorytetem narzucającym reguły, ile partnerem towarzyszącym dziecku. Z uwagą śledzić on jego indywidualne potrzeby i żywo na nie reaguje. Duży nacisk kładziony jest na samodzielność wychowanków. Własne siły są ważniejsze niż nieustanne korzystanie z pomocy, nawet jeśli początkowo zadanie zostanie wykonane niedokładnie. Ważne jest także obserwowanie i uczenie się od starszych dzieci. To one w dużym stopniu są przewodnikami maluchów. Takie podejście uważane jest za naturalne i zgodne z cyklem rozwoju. Sprawia to, że każde dziecko rozwija się we własnym tempie, bez poczucia presji, czy nacisku, że będzie w jakiś sposób oceniane.

Jak wzmacniane jest poczucie bezpieczeństwa w przedszkolach Montessori?

W metodzie ważny jest zarówno sposób zdobywania umiejętności, jak i otoczenie. Jest ono stonowane, co ma wspomagać umiejętność skupienia się. Zbyt krzykliwe kolory i za dużo akcentów powoduje bowiem rozproszenie uwagi. Dzieci mają pod ręką pomoce naukowe, które w dużym stopniu zastępują im tradycyjne zabawki. Zachęcają one do kreatywności i pobudzają dziecięcą ciekawość świata. Popularne są przedmioty wykonane z naturalnych materiałów, które można wykorzystać na wiele różnych sposobów.

Wolność wyboru jest filarem metody Montessori. Jednak nie oznacza to chaosu, a takie dyskretne kierowanie aktywnościami, że dzieci rozwijają się harmonijnie i mają też zapewnioną podstawową potrzebę poczucia bezpieczeństwa. Dzieci w wieku kilku lat najlepiej uczą się przez doświadczenie i obserwację. Dlatego też nie ma sztywnego podziału na grupy wiekowe. Sprawia to, że wszyscy czerpią od siebie nawzajem. Starci pomagają młodszym ucząc się tym samym odpowiedzialności i rozwijając empatię. Młodsi mogą liczyć na opiekę i zdobywać nowe doświadczenia czerpiąc z obecności starszych. Nie ma tu więc wyraźnych podziałów, a preferowane jest za to harmonijne współdziałanie.

Ważne jest też to, że popularność metody sprawia, że wiele placówek traktuje ją jako hasło reklamowe, które ma przyciągnąć rodziców. Dlatego przed wybraniem konkretnej placówki warto jest umówić się na spotkanie i sprawdzić, czy rzeczywiście stosowane są tam wszystkie najważniejsze założenia systemu. Wtedy mamy pewność, że dokonany wybór jest rzeczywiście w duchu nauki prowadzonej przed laty przez Marię Montessori.

0 Komentarzy

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?